O posvećenoj vodi

Voda koja je posvećena uoči blagdana Bogojavljenja i na sam blagdan naziva se velikom agijazmom, tj. velikom svetinjom, jer je kroz Duha Svetoga ona dobila božansku i čudesnu silu. Agijazma (Αγίασμα) u doslovnom prijevodu znači svetinja. Posvećena voda je lik milosti Božje: ona čisti vjernike od duhovne nečistoće, posvećuje ih i jača za djelo spasenja u Bogu.

Poniremo u nju prvi put na krštenju, kada, po primanju tog sakramenta, tri puta bivamo uronjeni u krstionicu koja je napunjena svetom vodom. Sveta voda u sakramentu krštenja ispire grešnu nečistoću čovjekovu, obnavlja ga i preporađa za novi život u Kristu.  Sveta voda je nužno prisutna kod posvećenja hramova i svih predmeta koji se koriste u bogoslužju, kod posvećenja stambenih zgrada, kuća, bilo kog predmeta za domaćinstvo. Škropimo se svetom vodom na procesijama, tijekom molebna. Preporučuje se uzimanje svete vodice natašte poslije jutarnjeg molitvenog pravila. Bogojavljenska vodica je  svetinja koju treba imati svaki pravoslavni kršćanin i brižno je čuvati u svetom uglu s ikonama.

Na dan Bogojavljenja svaki pravoslavni kršćanin nosi kući posudu sa svetom vodom, pažljivo je čuva kao najveću svetinju, moleći se, uzimajući svetu vodu u bolesti i svim vrstama slabosti. „Posvećena voda“, kako je pisao sv. Dimitrije Hersonski, „ima moć posvetiti duše i tijela svih koji je koriste. Uzeta s vjerom i molitvom, ona liječi naše tjelesne bolesti“.

Zatvornik Georgije Zadonski je govorio da kada čovjek uzima prosforu i svetu vodicu, tada mu se ne približava nečisti duh, duša i tijelo se posvećuju, misli se osvjetljavaju da bi ugodile Bogu, a čovjek biva sklon postu, molitvi i svakoj vrlini.

Prepodobni Serafim Sarovski, poslije ispovijesti hodočasnika, uvijek im je iz čaše davao da okuse svete bogojavljenske vodice.

Sv. Ambrozije Optinski poslao je bocu svete vode neizlječivom bolesniku i, na zaprepaštenje liječnika, neizlječiva bolest je nestala. Starac jeroshimonah Serafim Viricki uvijek je savjetovao da se namirnice i hrana poprskaju jordanskom vodom (bogojavljenskom), koja, prema njegovim riječima, „sve posvećuje“. Kada bi se netko razbolio, starac Serafim je blagoslivljao da uzima žlicu posvećene vode svakog sata. Starac je govorio da nema boljeg lijeka od svete vode i posvećenog ulja.

Čin posvećenja vode, koji se obavlja na blagdan Bogojavljenja, naziva se velikim zbog posebne svečanosti obreda, prožetog sjećanjem na Krštenje Gospodnje, u kojem Crkva vidi ne samo tajanstveno pranje grijeha, već i stvarno posvećenje same prirode vode kroz uronjenje u nju Boga po tijelu.

Veliko vodoposvećenje vrši se dva puta – na sam dan Bogojavljenja, a također i uoči Bogojavljenja (na Krstovdan). Neki vjernici pogrešno vjeruju da je voda koja je posvećena na Krstovdan drugačija. Ali zapravo na Krstovdan i na sam dan blagdana Bogojavljenja čin posvećenja vode je isti.

Čak je i sv. Ivan Zlatousti rekao da sveta bogojavljenska voda dugi niz godina ostaje nepokvarena, može biti svježa, čista i ugodna, „kao da je ovog časa zahvaćena iz živog izvora“. To je čudo Božje blagodati, koje svi vide i sada!

Prema vjerovanju Crkve, agijazma nije obična voda od duhovnog značaja, već novo biće, duhovno-tjelesno biće, međusobna povezanost Neba i zemlje, blagodati i materije. Zbog toga se velika agijazma, prema crkvenim kanonima, promatra kao neka vrsta nižeg stupnja sv. Pričesti: u onim slučajevima kada se članu Crkve za grijehe koje je počinio nameće epitimija i zabrana približavanja Svetom Tijelu i Krvi Kristovoj, iznosi se uobičajena kanonska primjedba: „Neka pije agijazmu“…

Pored bogojavljenske vode, pravoslavni kršćani često koriste posvećenu vodu na molebnima (malo posvećenje vode), koji se obavljaju tijekom cijele godine. Obavezno malo posvećenje vode Crkva obavlja na dan Iznošenja drveta Životvornog križa Gospodnjeg i na dan Prepolovljenja, kada se sjećamo riječi Spasitelja, punih najdubljih tajni, koje je On govorio Samarijanki: „A tko pije od vode koju ću mu ja dati, neće ožednjeti dovijeka, nego voda koju ću mu dati postat će u njemu izvor vode koja teče u život vječni.“ (Iv 4, 14)

izvor: pouke.org

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s