Praški skandal: Pravoslavnoj crkvi gdje se mole i Srbi prijeti lokot — neki bi tako kaznili Ruse

Najposjećenijoj pravoslavnoj crkvi u Pragu prijeti lokot. Uprava groblja na kome je kripta s kostima srpskih zarobljenika iz Prvog svjetskog rata tvrdi da službama prisustvuje previše ljudi, da svijeće oštećuju freske, a smeta i razglas s kojega se čuje liturgija. Za pojedine, svi pravoslavni su Rusi i zato je žele zatvoriti, kažu sugovornici Sputnjika.

Kako saznajemo, pravni zastupnik Pravoslavne Crkve čeških zemalja i Slovačke razgovarao je s predstavnicima gradske uprave, „koja je spremna za tehničke pregovore o tome pod kojim uvjetima će se crkva dalje koristiti“.

„Nije još bilo razgovora, samo su nas počeli optuživati po medijima. Bez ikakvog dogovora direktor groblja je donio rješenje da se do 1. siječnja 2022. predaju ključevi crkve, a da se s nama nije razgovaralo o tome što i kako bi se moglo poboljšati“, kaže za Sputnjik Srđan Jablanović, jedan od svećenika crkve Uznesenja Presvete Bogorodice na Olšanskom groblju.

On dvadeset godina služi u hramu u koji u najvećoj mjeri dolaze Ukrajinci iz Zakarpatja i Srbi koji su došli u Prag iz svih republika bivše Jugoslavije, ali i Rusini, Rusi, Gruzijci, Bugari, Grci i pravoslavni Česi. Svjedoči nam da su optuženi da je u kripti, u kojoj su posmrtni ostaci 130 srpskih zarobljenika iz Prvog svjetskog rata, napravljeno skladište, a riječ je, kaže o. Srđan, o ikonama, crkvenim zastavama. Kripta je uređena i otvorena, u nju se redovno polaže cvijeće.

„Okuplja se mnogo ljudi, to je točno, posebno blagdanima i nedjeljom, kada služimo dvije liturgije. Liturgiju služimo svaki dan, a nedjeljom dvije, da bismo rasteretili crkvu, ali inače, nikakvih problema nije bilo, nikakvih incidenata. Ljudi dolaze moliti se Bogu. To je groblje, dolaze ljudi čiji su bližnji sahranjeni, dođu na grob i u crkvu da zapale svijeću. Nedjeljom i blagdanom svijećnjake iznosimo van crkve“, objašnjava o. Srđan.

U ovom hramu pod upravom lokalne Pravoslavne Crkve čeških zemalja i Slovačke neprekidno se služi od studenog 1924. godine. U njoj je i uspomena, krvava košulja kralja Aleksandra, pokrovitelja pravoslavlja u Češkoj, koju je nosio tijekom atentata u Marseilleu. Njegov poklon – zvono – i danas poziva na molitvu.

Zbog najave zatvaranja, hram je izdao priopćenje u kome poziva na razgovor da se sporna pitanja riješe. Uzeli su i odvjetnika koji bi rješavao „sporne stvari“.

„Narod se uznemirio, a mi se uzdamo u Boga da se to neće dogoditi. Sada neslužbeno čujemo da će nam uzeti ključeve od kripte koja je ispod hrama, a direktor je za praške novine izjavio da će se poredak bogoslužja bolje urediti i kontrolirati, ne znam što je mislio pod tim“, kaže ovaj svećenik.

On dodaje da u hramu molitva teče kao rijeka, a teče i rijeka pravoslavnih, oko 150 krštenja imaju godišnje, tu su i vjenčanja, sprovodi. Svakog dana čitaju se i molitve za pokoj duša i za zdravlje. Na obje liturgije nedjeljom više ljudi stoji napolju, nego u crkvi.

„Zamjeraju nam što koristimo zvučnike na groblju, ali ti zvučnici se koriste za molitvu, da bi ljudi koji su napolju mogli slušati liturgiju i zbor koji pjeva“, kaže o. Srđan i dodaje da su oko crkve sahranjeni uglavnom pravoslavni, a katolici na drugom dijelu velikog starog groblja, najznačajnijeg u Pragu.

Na liturgiji je redovan i Jaroslav Foldina, zastupnik u češkom parlamentu i predsjednik Udruženja češko-srpskog prijateljstva. On za Sputnjik kaže da pokušaj zatvaranja crkve najmanje ima veze s navedenim razlozima. Na vlasti u Pragu je Piratska stranka, koju Foldina, član stranke „Sloboda i izravna demokracija“, uspoređuje s antifom.

„Kad oni kažu da smo mi ekstremisti, ja kažem, vi ste ekstremisti, vi ste politički kao antifa. Oni su potpuno protiv Rusije, a na pravoslavnu Crkvu gledaju isto, svejedno im je jeste li Bugarin, Rumunj, Čeh ili Ukrajinac, kad je netko pravoslavac, on je Rus, to je ruska ideologija. Javno kažu da su protiv Rusije i njene politike. Svi mi koji smo pravoslavci, po njihovom mišljenju smo ’ruska propaganda‘“, kaže Foldina.

On dodaje da je stranka kojoj smeta pravoslavna crkva uklonila spomenik Ivanu Konjevu, koji je u Češku došao kao predvodnik Oslobodilačke armije. Oko toga se digla velika prašina prije dvije godine. Uklonili su i drugi spomenik, tenk koji je prvi stigao u Prag da ga oslobodi.

„Imaju svog čovjeka iz Piratske stranke koji bi mogao postati ministar vanjskih poslova, a on javno govori da neće surađivati s današnjom Rusijom zato što je takva i ovakva, ali ni s Kinom. Ovo što se događa s crkvom, događa se namjerno, to je ideološka stvar, nema nikakve veze s tim što se crkva nalazi na groblju ili nečim drugim što tvrde“, ističe Foldina.

U Češkoj je u tijeku formiranje nove Vlade, naš sugovornik čija je stranka dobila dvadeset mjesta u parlamentu, dodaje da će tražiti podršku stranke ANO, dosadašnjeg premijera Andreja Babiša, koja ima 72 zastupnika, kako bi pravoslavni zadržali svoj hram.

„Iskoristit ću i šansu postavljanja zastupničkog pitanja izravno premijeru, pod čijom je ingerencijom Zaštitnik manjina, neka ga on pita kako je moguće da nam uzimaju demokratsko pravo na ispovijedanje vjere. Nemaju jake argumente da ovo učine, a da svi jasno ne vide da je to politička stvar“, ističe Foldina, po ocu Čeh, a po majci Srbin, koji je kršten i vjenčan u pravoslavnoj crkvi.

Kako Sputnjik saznaje, s problemom oko crkve upoznata je ambasada Srbije, ali i ambasadori drugih pravoslavnih zemalja čiji vjernici dolaze u hram.

11.11.2021. izvor: Sputnjik

3 misli o “Praški skandal: Pravoslavnoj crkvi gdje se mole i Srbi prijeti lokot — neki bi tako kaznili Ruse

  1. Žao mi je zbog problema u kojima se našla pravoslavna crkva na praškom groblju i iskreno se nadam kako će se oni riješiti na dobrobit pravoslavne zajednice u Pragu i cijeloj Češkoj.
    Molim komentar (odgovor na moje pitanje) kakav je odnos pravoslavlja prema raspelima (križevima) na kojima je Krist prikazan trodimenzionalno, tj. kao skulptura (kip) ili reljef? Naime, pitanje proistječe iz jedne fotografije uz članak o crkvi u Pragu na kojoj se u unutrašnjosti crkve vidi veliko trodimenzionalno raspelo. Hvala i sve najbolje u 2022. godini.

    Sviđa mi se

    1. Kipovi nisu uobičajeni u pravoslavnoj tradiciji, nisu zabranjeni, ima ih, doduše rijetko, ali ima ih, čak i čudotvornih. Crkvena predaja je dala prednost ikoni (ne bilo kakvoj svetoj slici) kao simbolu obožene, eshatološke stvarnosti, nekoj vrsti portala u onaj svijet, nasuprot kipu, koji sadrži u sebi nešto ovozemaljsko, grubo, otežalo, ograničeno i vremenito. Ipak, pod zapadnim utjecajem, može ih se naći. Također i Vama!

      Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s