Čudotvorna Ikona Bogorodice Mlekopitateljnice

Ikona Bogorodice Mlekopitateljnice poznata je od davnina na kršćanskom Istoku. Ikonopisana na osnovu istine Evanđelja: da je Presveta Bogomajka dojila utjelovljenog Gospodina Krista kao Sina Svoga, što je ona žena u Evanđelju ispovjedila riječima upućenim Kristu: “Blažena utroba koja Te je nosila, i dojke koje si sisao” (Lk 11, 27).

O toj istini su također govorili i pisali i Sveti Oci Istočne Crkve. Tako sv. Efrem Sirski kaže, u pjesmama na Rođenju Kristovom:

“Iz utrobe Djevine izašao je Mladenac, i mlijekom se hranio, i rastao je pored djece – Sin Gospodara svega.

Sveta Djeva-Majka davala je Kristu mlijeko, i On se kao čovjek hranio Njezinim mlijekom.

Kada se Gospodin hranio mlijekom Marijinim, tada je točio život svemu svijetu”.

Za svetim Efremom pjevao je o Bogorodičinom dojenju Gospodina mlijekom i sv. Roman Melod, a njegove i drugih crkvenih pjesnika himne o tome ušle su u bogoslužja naše Crkve i nalaze se u crkvenim knjigama iz kojih pjevamo službe Kristu i Bogomajci. Jedna od tih crkvenih pjesama ispisana je na Hilandarskoj Ikoni Mlekopitateljnici u Karejskoj Isposnici sv. Save: “Zlatopleteni stube, i dvanaestozidni Grade, suncetočni Prijestole, Stolico Cara, neshvatljivo je čudo: kako mlijekom hraniš Gospodina!?” – (Egzapostilar na Uznesenje Presvete Bogorodice).

Sukladno ovoj svetoj predaji Crkve, nastale su ikone Bogorodice Mlekopitateljnice, poznate još od starine u Svetoj Zemlji, Siriji, Egiptu i uopće u pravoslavnom Bizantu, zatim i kod pravoslavnih Slavena, najprije kod nas Srba, a onda i kod Rusa. U srpskoj Crkvi poznata je freska Bogorodice Mlekopitateljnice u Pećkoj Patrijaršiji iz vremena nadbiskupa sv. Danila (početak 14. st.) i u Naumu kod Ohridskog jezera (također iz 14. st.) ali su one nastale najvjerojatnije po uzoru na Ikonu Mlekopitateljnicu koju je sv. Sava donio u Hilandar iz Svete Zemlje.

Po usmenoj predaji sačuvanoj u samostanu Hilandaru, današnja Hilandarska ikona Bogomajke Mlekopitateljnice nalazila se u Lavri sv. Save Posvećenog, udaljenoj dvadesetak kilometara od Jeruzalema. Sveti osnivač ove najveće Lavre na Istoku, sv. Sava Posvećeni, po kome je sv. Sava Srpski dobio ime, pred svoju blaženu smrt je proročki govorio okupljenoj braći monasima, koji su okruživali njegov odar, da će poslije mnogo vremena Lavru pohoditi jedan monah plemićkog roda sa Zapada, po imenu Sava, kome oni trebaju kao blagoslov dati ikonu Majke Božje Mlekopitateljnice i također njegovo igumansko žezlo.

Od tada je prošlo mnogo vremena, gotovo sedam stoljeća, i braća upamtiše zapovijed svoga duhovnog oca, prenoseći s koljena na koljeno zavjet velikog Sveca. I zaista, početkom 13. st., na svom hodočašću u Svetu Zemlju, dođe iz Srbije sv. Sava, prvi srpski nadbiskup i Čudotvorac, da posjeti samostan sv. Save Posvećenog kod Jeruzalema.

Kada je nadbiskup Sava prilazio kovčegu u kome su počivale relikvije sv. Save Posvećenog, igumansko žezlo pade sa zida pred noge sv. Save Srpskog i pokloni mu se, a ikona Bogorodice Mlekopitateljnice pokrenu se na svom postolju. Samostanska braća najprije šutahu, a potom kazaše proročanstvo Save Posvećenog, u nevjerici da se ono sada ostvaruje pred njima. Kad god je tih dana boravka u Lavri sv. Sava Srpski ulazio u samostanski hram, ova se scena ponavljala. Tek poslije njegovog trećeg ulaska u hram, braća mu kazaše zavjet duhovnog Praoca. Proročanstvo se, dakle, ostvarilo! Tada su, iz ljubavi i milosti prema sv. Savi Srpskom, a po zavjetu bogolikog Save Posvećenog, ikona Mlekopitateljica i igumansko žezlo poklonjeni nadbiskupu srpskom, a uz njih još i poznata čudotvorna ikona Bogorodica zvana Trojeručica.

Na svom povratnom putu iz Palestine u Srbiju, Sveti Nadbiskup Sava otiđe prvo u Svetu Goru u svoj samostan Hilandar gdje ostavi u neotuđivo naslijeđe kao najljepši ukras čudotvornu ikonu Trojeručicu, a igumansko žezlo ostavi u ćeliji zvanoj Molivdoklisja u Kareji (sada se čuva u Isposnici-Tipikarnici sv. Save u Kareji). Čudotvornu ikonu Bogorodice Mlekopitateljnice sveti nadbiskup Sava je postavio na ikonostas ćelije Isposnice-Tipikarnice u Kareji, koju je posvetio sv. Savi Posvećenom. Jedinstvena u pravoslavnom svijetu Ikona Bogorodice Mlekopitateljnice predstavlja Mladenca Krista kako, držan na rukama Bogorodice, sisa dojku na grudima Svete Bogomajke. Druga znamenitost, vezana za ovu čudotvornu Ikonu, jest njeno mjesto na ikonostasu, kraj Carskih Dveri. Mimo običaja naše Crkve, iz velike ljubavi prema Majci Božjoj, sv. Sava je na ikonostasu postavio Mlekopitateljnicu kao prijestolnu ikonu na desnu stranu, gdje se prema kanonu Pravoslavne Crkve postavlja ikona Spasitelja Krista, koju je zato postavio na lijevu stranu od Carskih Dveri. Ovakvih slučajeva ima još u pravoslavlju.

Ovoj Svetoj Ikoni Bogorodice Mlekopitateljnice mnogi pobožni pravoslavni kršćani obraćaju se s vjerom i molitvom, i preko nje od Bogomajke i Gospodina dobivaju milosnu pomoć za spasenje. Naročito to čine pobožni hodočasnici kada dođu u Tipikarnicu-Isposnicu sv. Save u Kareji.

Neka je Presveta Bogomajka Mlekopitateljica na pomoći svima.

izvor: pouke.org

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s