Bračni odnosi u dane posta i blagdana

„Ne zabranjujte se jedno drugome, osim po dogovoru privremeno, da bi se predali postu i molitvi, pa opet da se sastanete, da vas Sotona ne iskušava vašim neuzdržanjem“ (1 Kor 7, 5).

Ovdje donosimo izbor iz Otačkih tekstova, utvrđujući stoljetno učenje Crkve, da se post koji je Crkva propisala odnosi i na tjelesne odnose supružnika. Naravno da se snishođenje i po tom pitanju ostavlja na razmatranje duhovniku u svakom pojedinačnom slučaju, kao što je to inače slučaj po pitanju posta.

Sv. Serafim Sarovski. Evo kakve je on savjete davao mladiću koji je stupao u brak: ‘‘…i još čuvajte čistoću, čuvajte se srijedom i petkom, i blagdanima i nedjeljama. Za nečuvanje čistoće, za nečuvanje srijedom i petkom, supružnicima se djeca rađaju mrtva, a za nečuvanje nedjeljom i blagdanom žene umiru na porođaju’‘. Diveevskaja letopis, st. 343.

To isto pisao je u jednom pismu i sv. starac Ambrozije Optinski: ‘‘Bolest žene vaše, može biti, proizašla je po vašoj krivici: ili niste poštovali blagdane u supružničkim odnosima, ili niste sačuvali supružničku vjernost, za što ste i kažnjeni bolestima žene’‘. Pisma svjetovnjacima.

Sv. Efrem Sirski: “Ne zabranjujte se jedno drugome, osim po dogovoru privremeno”, radi ispunjenja religioznih obaveza, u vrijeme postova i molitvi. Dakle, u dane blagdanske uzdržavajte se da vas ne iskuša Sotona”.

Blagopokojni vladika Stefan Žički: Supružnici se trebaju strogo pridržavaju običaja i zapovijedi Crkve u međusobnim odnosima, čuvajući sebe u čistoći o blagdanima, nedjeljama, posnim danima (srijedom i petkom) imajući u vidu riječi sv. Serafima i starca Ambrozija da će ukoliko budu kršili te zapovijedi Crkve, postati podložni bolestima, naročito žene i djeca. „Post, ispovijed i pričest“ (101-102), shiarhimandrit Petar Denkovački, Duhovni Lug, Kragujevac 2005.

Samostan Hilandar: Supružnici su dužni  i prije razrješenja njihove neplodnosti, strogo paziti i čuvati pravila crkvena, koja su za supružnike ustanovljena, a naime: supružničke postelje  trebaju biti jedna od druge odijeljene u noći uoči blagdana i nedjelje, uoči srijede i petka, za vrijeme sva četiri posta, koje je Crkva ustanovila, a naročito za vrijeme Velike Četrdesetnice, tj. Velikog Posta (korizme). Ostalo pak vrijeme mogu u čednosti i u strahu Božjem upotrijebiti na supružnički život. Jer je Gospodin dao čovjeku ženu kao pomoć za zajednički život  i blagoslovio ih i rekao im: „Plodite i množite se“ ali ne radi požudnog sladostrašća, koje ne zna ni vremena, ni mjere u svojoj neuzdržljivosti. „Upute neplodnim supružnicima“, Sveta Gora 1966.

Shiiguman Avram (Rajdman): Na potrebu za uzdržavanjem  od bračnih odnosa u danima korizme ukazuje 40. član „Nomokanona“ uz Veliki trebnik (obrednik):“ Svjetovnjaci se trebaju uzdržavati od žena tijekom cijele korizme. Ako pak netko padne sa svojom ženom za vrijeme svetog posta ne treba se pričestiti čak ni za Uskrs, pošto je obeščastio cijeli post. Jer se svjetovnjaci trebaju uzdržavati od svojih zakonitih žena, kao što je rečeno, tijekom cijelog posta.“ O istome govori i 59. glava  knjige „Krmčija“ u drugom odgovoru Ivana, biskupa Kretskog, „O tome da se treba uzdržavati  od svojih žena u Nedjelju i tijekom korizme“:“ Oni koji se čak ni uvečer uoči Gospodnjeg dana ne žele uzdržavati od svojih žena, kako bi, kao što je apostol rekao, provodili vrijeme u molitvi, trebaju se popravljati odmjerenim zabranama; isto se tako i tijekom korizme treba čuvati i biti čist od supruge više nego tijekom drugih dana.“

Sad ćemo pogledati kanonska pitanja njegove svetosti patrijarha aleksandrijskog Marka i odgovore, koje je na njih dao poznati bizantski tumač crkvenih pravila, njegova svetost patrijarh antiohijski Teodor Balsamon. Pitanje 52.: Ako se za vrijeme korizme supružnici ne uzdržavaju, hoće li biti udostojeni Božanskih Tajni (pričesti) na blagdan spasenja svijeta, Veliku Pashu (Uskrs), ili ne? “Odgovor: Ako smo naučeni  uzdržavati se čak i od toga da jedemo ribu  i ako ne razrješavamo olako post tijekom cijele korizme, kao ni srijedom ni petkom, tim prije supružnici bivaju prinuđeni uzdržavati se od tjelesnog spajanja. Zato oni supružnici koji su učinili ovakvu protuzakonitu stvar i promijenili na sotonsku neobuzdanost spasonosno pokajanje koje proistječe od posta  i izbjegavanja tjelesnih požuda (kao da im cijela godina nije bila dovoljna za zadovoljenje njihovih tjelesnih požuda), ne samo da ne trebaju biti udostojeni sv. božanske Pričesti na blagdan Uskrsa, nego se trebaju popravljati epitimijama.“

Oko šest stoljeća poslije Balsamona, o istom tom govori drugi poznati grčki kanonist i tumač pravila, sv. Nikodim Svetogorac… uz 69. kanon sv. Apostola (ovo pravilo glasi: „Ako neki biskup, ili prezbiter, ili podđakon, ili čitač, ili pjevač, ne posti korizmu prije Uskrsa, ili u srijedu, ili u petak, osim zbog tjelesne nemoći: neka bude izbačen iz Reda. Ako li to pak čini svjetovnjak: neka bude ekskomuniciran.“). Sv. Nikodim piše:“Ako je post srijedom i petkom jednak postu korizme, jasno je da, kao što se tijekom korizme ne sklapaju brakovi po 52. kanonu Laodicejskog Sabora, ne trebaju se sklapati ni srijedom ni petkom. U tom slučaju jasno je i to da supružnici ne trebaju stupati u tjelesnu vezu zbog svetosti i poštovanja posta, isto kao što ne trebaju stupati u vezu ni tijekom korizme. Jer, neumjesno je s jedne strane poštovati ove dane u pogledu hrane, a s druge – narušavati ih tjelesnim sjedinjenjem i nasladom. Dakle, tijekom ovih dana treba postiti, uzdržavati se, podjednako i od hrane koja je zabranjena tijekom posta, i od tjelesne želje…Pogledaj također 1. napomenu uz 13. kanon Šestog ekumenskog koncila i napomenu uz 3. Dionizijev kanon. Pogledaj i 50. Balsamonov odgovor Marku, u kojem on kaže da supružnicima koji se nisu uzdržavali tijekom korizme ne samo da treba zabraniti da se pričešćuju, već im treba odrediti epitimije radi popravljanja. Također, obrati pažnju na sljedeće riječi Ivana Zlatoustoga („Homilija o djevičanstvu“) koji kao svjedočanstvo navodi spomenuto mjesto iz proroka Joela: “Ako mladenci, kod kojih je ljubavna strast na vrhuncu, u kojima cvijeta mladost i neobuzdana želja, ne trebaju stupati u vezu za vrijeme posta i molitve, tim prije ne treba da se sjedinjuju drugi bračni parovi, koji se ne podvrgavaju takvom nasilju tijela“.

U zaključku ćemo navesti učenje drugog velikog učitelja Crkve, sv. Bazilija Velikog, o uzdržanju od bračnih odnosa za vrijeme posta, a koje je suglasno sa sv. Ivanom Zlatoustim: “Post ukazuje mjeru i u bračnim stvarima, sprečavajući neumjerenost čak i u onome što je zakonom dozvoljeno: po suglasnosti određuje vrijeme za to, kako bi prebivali u molitvi (1 Kor 7, 5).“ “Posteći tijelom, postimo duhom“ (309.-316.), OČEV DOM,Beograd, 2009.

Iz naprijed izloženog i Predaje naše svete Pravoslavne Crkve se vidi da supružnici kada se ne odjeljuju iz bračne postelje u posne i blagdanske dane, krše pravilo posta koje je ustanovila Crkva, jer post se ne odnosi samo na hranu. Dakle, kada kažemo „post“ ne misli se samo na uzimanje posne hrane, već na post svih čula, uklanjanje od rđavih misli, riječi i djela, i kako kaže sv. Ivan Zlatousti:

„Neka poste ne samo usta tvoja, nego oči i uši, noge i ruke i svi udovi našeg tijela“.

Priređivač: Srpsko-rusko udruženje „Pravoslavna obitelj“

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s