Nema raskola u Pravoslavnoj Crkvi

            Nakon što je jučer stigla vijest kako je Ruska Pravoslavna Crkva prekinula euharistijsko zajedništvo s Carigradskom Patrijaršijom, medijske naslovnice su zapljusnuli članci o „velikom raskolu u pravoslavlju“, „rascjepu Pravoslavne Crkve“, „najvećem raskolu od 1054.g.“, itd. Čak mi i jedan prijatelj rimokatolik ujutro šalje poruku kako se Pravoslavna Crkva razdvojila na dva dijela. Ukratko, dominira riječ „raskol“. No, je li to baš tako?

            Kako bismo odgovorili na ovo pitanje, moramo razlikovati pojmove. Prvi pojam jest „raskol“, a drugi pojam jest „prekid euharistijskog zajedništva“. Što je to raskol? Raskol se događa kada se jedan dio Crkve, jedna biskupija, jedna partikularna Crkva i sl., odvaja od sveopće Pravoslavne Crkve. Ona kida euharistijsko zajedništvo sa svim pravoslavnim Crkvama, i nastavlja egzistirati sama. To je raskol. Njime jedan dio Crkve prestaje biti dio Crkve.

            S druge strane, prekid euharistijskog zajedništva nastaje kada između dvije Crkve dođe do nekog nesporazuma ili neriješenih problema. Isus Krist kaže: “Ako dakle prinosiš dar na žrtvenik pa se ondje sjetiš da tvoj brat ima nešto protiv tebe, ostavi dar ondje pred žrtvenikom, idi i najprije se izmiri s bratom, a onda dođi i prinesi dar” (Mt 5, 23-24). Ovo se ne odnosi samo na pojedince, nego i na Crkve. Dvije Crkve koje su u nekom uzajamnom problemu shvaćaju da više nisu u stanju zajedno prinositi Nekrvnu Žrtvu na oltaru, i zato se uzdržavaju od nje dok se problem ne riješi. Dok se u stanju raskola, naprotiv, podrazumijeva otpad od Crkve.

            Nadalje, u stanju raskola, raskolnička organizacija više nema nikakvih veza s Crkvom, dok u prekidu euharistijskog zajedništva ove veze ipak postoje, putem drugih Crkvi. Moskva i Carigrad jesu prekinuli euharistijsko zajedništvo, no ipak su u euharistijskom zajedništvu s 12 ostalih pravoslavnih Crkava. Dakle, svaki raskol je prekid euharistijskog zajedništva, ali svaki prekid euharistijskog zajedništva ne mora biti i raskol.

            Prekid euharistijskog zajedništva jest jedno nezdravo stanje u Crkvi, i simptom neriješenih problema među Crkvama. On se uvijek legitimno događao, i kroz čitavu povijest pravoslavlja do danas pojedine Crkve su prekidale euharistijsko zajedništvo; samo što nisu bile tako velike i značajne kao Moskva i Carigrad, pa se mediji na to nisu obazirali. Ali, taj prekid još uvijek nije raskol. Prema tome, čuvajmo se senzacionalizma. Bez obzira na pojedine krize, Pravoslavna Crkva je jedna i jedinstvena, i uvijek će to biti.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s